środa, 18 września 2013

FAQ

Zaktualizowane info - 2017

Hej!
Korzystając z wolnej chwili zamieszczam drugi post z serii "niezbędnika dla początkujących kolekcjonerów". Pierwszym z nich, był mój skromny poradnik, jak napisać prośbę o autograf.
Powiem Wam, że gdy zaczynałam z wysyłaniem próśb byłam naprawdę zielona. Nigdy bowiem nie interesowałam się zbieraniem autografów na tak zaawansowanym poziomie. Wówczas bardzo mi pomogła wiedza innych kolekcjonerów. Dzięki nim rozszyfrowałam tajemnicze skróty (SAE, czy IRC), przeczytałam też wiele praktycznych porad.
Dzisiaj sama odpowiadam na wiele pytań. Przyszedł więc czas, żeby zebrać je w jednym miejscu pozwolić rozwiać wątpliwości osobom, które jeszcze się autografami nie zajmowały. Będę ten post uzupełniać, wraz z nowymi pytaniami, które otrzymuję.

Na początek krótka instrukcja, jak wysłać prośbę:
Ja postępuję wg logiki - kopertę zwrotną C6 (czyli najzwyklejszą, małą), wkładam wraz z listem i kuponem IRC (jeśli mowa o zagranicy), do większej koperty, zaadresowanej do interesującego mnie skoczka. Inni wysyłają prośby w kopercie C6 i zwrotną zginają na pół. Rób tak, jak Ci się podoba. Jest tylko jedna zasada - koperta zwrotna nie może być większa niż docelowa, zaadresowana do skoczka! ;)
Chyba nie muszę mówić, że żeby wysłać list, musisz nakleić na kopertę znaczek. Nie będę również mówić, że musisz kupić je na poczcie ;D Zapewne nie raz już wysyłałeś/aś list krajowy i pewnie wiesz, że taki znaczek kosztuje 2,6 zł (możesz też wysłać list za 3,2 zł - tzw. nierejestrowany priorytet). Jeśli wysyłasz za granicę - to prosisz przy okienku o priorytet zagraniczny - dostajesz znaczek za 6 zł i naklejkę 'priorytet'. Nie musisz wypełniać kwitów, ani nic takiego, tylko wrzucasz swój list do skrzynki, tak jak robisz to z krajowym. Nie ma żadnego kombinowania. Idąc tym logicznym tropem, pisząc do Polaków na swoją kopertę zwrotną naklejasz znaczek za 2,6 zł (lub 3,2 zł), co umożliwia skoczkowi odesłanie Ci autografu bez żadnych kosztów, ani nawet wizyty na poczcie, wystarczy, że wrzuci Twoją kopertę zwrotną do skrzynki. Jeśli piszesz do np. Niemca, wtedy musiałbyś nakleić znaczek niemiecki. Tu rodzi się problem... Nie posiadamy niemieckich znaczków! I wtedy kupujesz kupon na odpowiedź, czyli magiczny IRC. Jego, w przeciwieństwie do znaczków, nigdzie nie naklejasz, tylko wkładasz razem z listem i kopertą zwrotną do koperty docelowej. W takim przypadku, na kopertę zwrotną nie naklejasz już niczego, bo to zrobią panie na poczcie np. w Niemczech, gdy skoczek da im Twój IRC.


Co to jest kupon IRC?
Kupon IRC to w tłumaczeniu na polski "międzynarodowy kupon na odpowiedź". Kosztuje 6 złotych. Jest on po to, żeby osoba, do której piszesz, nie musiała kupować znaczka i płacić za to, że odpisuje na Twój list. Po prostu idzie na pocztę i daje ten kupon. Może się zdarzyć, że będziesz mieć problem z jego nabyciem (małe oddziały pocztowe często go nie mają).



A czy da się wysłać prośbę do XYZ bez IRC ?
Oczywiście można też wysyłać prośby bez IRC. On tylko zwiększa naszą szansę na odpowiedź, poza tym niektórzy go wymagają (takie informacje są zamieszczone na ich stronach).


Co jeśli nie mam kuponu IRC, a chcę wysłać list np. do Niemiec? Można by wysłać tylko kopertę z znaczkiem i listem?
Jeśli nie masz kuponu to są dwie możliwości: albo ryzykujesz i wysyłasz samą kopertę zwrotną (bo polski znaczek nie ma pokrycia w Niemczech), albo dodajesz kilka euro (trzeba by sprawdzić w internecie, ile dokładnie).


Co to znaczy koperta zwrotna? Po prostu trzeba ją umieścić czy to jest jakaś specjalna?  
Zwrotna to normalna koperta, tylko z moim nazwiskiem i adresem, w której potem dostaję autograf. Wkładasz ją do większej koperty wraz z prośbą i IRC (w przypadku prośby zagranicznej), lub naklejonym znaczkiem (jeśli piszesz do Polaka).


Jaki rozmiar ma koperta zwrotna?
Ja używam zwykłej C6, w której swobodnie mieszczą się kartki o rozmiarze 10x15. 

Czy koperta zwrotna różni się czymś od zwykłej koperty? 
Absolutnie nie. Kopertę zwrotną "nominujesz" Ty. Kupujesz powiedzmy plik 10 kopert C6 i każda z nich jest taka sama. W jednej wyślesz list do koleżanki, w innej kartkę urodzinową, a jeszcze kolejna zostanie zaadresowana do Ciebie, bo będziesz chciał/a dostać w niej autograf od skoczka. ;)

Czy na poczcie muszę mówić że kopertę którą chcę wysłać jest zwrotna? 
Oczywiście, że nie, bo koperta, którą wysyłasz (np. zaadresowaną do Kaarela), nie jest zwrotna. Dopiero koperta, którą wkładasz do środka jest zaadresowana do Ciebie (czyli nazywa się zwrotna), i to ona wraca do Ciebie z autografem.

Co to SAE?
Po polsku to koperta zwrotna, bez naklejonego znaczka. Czyli taka, którą wysyłamy do zagranicznych skoczków.

Co to SASE?
To koperta zwrotna z naklejonym znaczkiem. Czyli taka, którą wysyłamy do Polaków.

Prośby piszesz ręcznie, czy na komputerze?
Prośby zawsze piszę ręcznie, ale to kwestia przyzwyczajenia.

Ile miejsca zajmuje Ci prośba? 
Standardowa prośba zajmuje mi kartkę z zeszytu A5. Nie ukrywam jednak, że do swoich ulubionych skoczków nie mieszczę się w tym limicie. Jeśli wyjdzie Wam list nawet na stronę A4 to super, oznacza to tylko, że prośba jest naprawdę dobrze dopracowana. 

Czy dołączać list z prośbą?
Wiadomo, że jeśli nie załączymy listu, a w naszej przesyłce adresat znajdzie kopertę zwrotną i IRC, to zorientuje się, że chodzi o to, aby nam odesłał autograf. Osobiście jednak nie wyobrażam sobie nie napisać listu z prośbą.


Czy muszę dołączać zdjęcie skoczka, pisząc prośbę?
Nie. Skoczkowie lub ich managerowie (w zależności do kogo piszemy), mają przygotowane kartki z autografami, które wysyłają fanom. 


Czy lepiej wysłać prośby zagranicę priorytetem czy zwykłym listem?
Najlepiej jest wysłać priorytet. Dla takich niewielkich przesyłek jak list, koszt wynosi 5 złotych 2o groszy (tylko 20 groszy więcej niż zwykły), a poza tym idzie o wiele szybciej.


Masz autograf XYZ?
Na to pytanie możesz znaleźć odpowiedź w dwojaki sposób: przeglądając listę postów lub pytając mnie przez formularz kontaktowy albo pisząc na e-mail – autografy.skoczkow@op.pl


A znasz może adres do XYZ?
Jeśli nie ma jeszcze postu dotyczącego jego podpisu, to są dwa wyjścia: szukasz adresu na stronie skoczka lub piszesz do mnie maila – zawsze staram się pomóc.


Znasz adres XYZ trenera?
Nie posiadam wiedzy na temat zdobywania autografów od trenerów. Żadnego podpisu nie dostałam pocztą, więc nie znam sprawdzonych, ani nawet niesprawdzonych adresów.


Masz adres do XYZ związku?
>KLIK<
Tutaj znajdują się wszystkie adresy. W niektórych moich postach (szczególnie dotyczących Norwegów i Austriaków, adresy te są podane, jednak najszybciej będzie poszperać na podanej stronie).


A w AZN mają autografy każdego skoczka z Austrii?
W jednej chwilii nie posiadają autografów wszystkich swoich reprezentantów. Dla przykładu, kilka miesięcy temu nie posiadali autografów Stefana Krafta, za to masowo wysyłali kartki Gregora, Morgiego, Kocha i Koflera. Obecnie sytuacja się zmieniła. Można ich prosić bez problemu o podpis Krafta, Koflera, Fettnera. Jest na to jedna rada – poczekać parę tygodni i może będą posiadali interesujący Cię podpis.


Jeśli chcę wysłać do Norwegii to wystarczy tylko koperta zwrotna bez znaczka?
Oczywiście, wystarcza koperta bez znaczka. A do Norwegii nie musisz dodawać nawet kuponu IRC, bo go odsyłają.


Wiesz może czy te listy wysyłane do Norwegii są przekazywane skoczkom czy nie?
Powiem tak - gdy pisałam list z prośbą o autografy Bera i Stjernena, to oni z pewnością nie widzieli go na oczy. Natomiast gdy napisałam pojedynczą prośbę, do innego Norwega i wysłałam mu zdjęcia do podpisania, to wtedy mój list został przekazany, bo spełnił prośbę, chociaż na odpowiedź musiałam dłużej poczekać.


Czy mogę poprosić o kilka autografów w jednym liście do Austriackiego/Słoweńskiego/innego Związku?
Tak! To jest najlepsze rozwiązanie, w dodatku bardzo ekonomiczne. Wówczas na kopercie nie piszesz żadnego nazwiska, tylko adres związku. 
Uwaga co do Norwegii - jeszcze jakiś czas temu zbiorowe prośby to była rzecz, do której wszystkich zachęcałam, ale obecnie nie odpowiadają na takie listy! Należy pisać do każdego skoczka OSOBNO!



Co napisać w liście do Związku Narciarskiego?
List do związku narciarskiego jest dużo prostszy niż do skoczka. Ograniczamy się w nim do krótkiego przedstawienia swojej osoby (imię, wiek, informacja, że jest się kibicem i kolekcjonerem autografów). Warto napisać 2-3 zdania nawiązania do danej drużyny. Od razu po tym przechodzimy do sedna (piszemy, że chcielibyśmy prosić o podpisy A, B i C i bylibyśmy bardzo szczęśliwi, gdyby nasza prośba została spełniona). Na zakończenie dodajemy jakiś uprzejmy zwrot (np. Z góry dziękuję i pozdrawiam + podpis).


A jeśli chcę wysłać do polskich skoczków to muszę na kopercie zwrotnej mieć znaczek?
Tak, wysyłając do Polaków trzeba nakleić znaczek.


A nie wiesz może czy drogą pocztową można zdobyć również autografy skoczkiń?  
Oczywiście, że można. Muszę przyznać, że nie wiem tego z autopsji, bo nigdy nie wysyłałam próśb do skoczkiń, ani nawet nie szukałam adresów. Za to widziałam autografy na różnych blogach. Najlepszym sposobem będzie zapytanie właściciela podpisu, na jaki adres wysyłał prośbę. Poza tym, na początku warto sprawdzić oficjalne strony zawodniczek.


Mam takie pytanie dużo już masz autografów skoczków?
Na chwilę obecną około 300, w przeróżnych postaciach – w zeszycie, na kartkach, na zdjęciach i innych pamiątkach.


Więcej masz zebranych osobiście, czy listownie?
Zdecydowanie więcej zebrałam osobiście.

140 komentarzy:

  1. fajna notka, bardzo pomocna :) !!

    OdpowiedzUsuń
  2. Pomocna notka :D
    Dziękujemy za nią ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale nam pomogłaś. ;) kocham Twojego bloga! :Da jak dlugo czekałaś na odp austriackiego zwiazku? (wyslalam list i juz 2 miesiace mi nie odpisuja :/ )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, cieszę się, że mogłam pomóc.
      Nie czekałam długo na odpowiedź z Austrii (tylko, że ja wypełniłam formularz) - po około 2-3 tygodniach dostałam autografy (było to na przełomie kwietnia i maja).
      Jakiś miesiąc temu ktoś mi się chwalił, że dostał odpowiedź już po tygodniu od wypełnienia formularza.
      Poradziłabym Ci zrobić to samo - nic nie kosztuje, a z pewnością otrzymasz autografy. Twojemu listowi mogło się coś złego przytrafić - tak długi czas oczekiwania jest dziwny jak dla Austrii. Jedyne co Ci grozi to podwójna dawka autografów. :)

      Usuń
  4. Gdybym wysłała w czasie sezonu(teraz) ten formularz do austriackiego związku to czy dostanę odpowiedź później niż 3 tyg?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie da się odpowiedzieć na to pytanie. Ja czekałam 2-3 tygodnie w kwietniu/maju. Niektórzy dostali odpowiedź po tygodniu, a inni nie otrzymali wcale. Musisz wypełnić formularz i czekać. Nie ma żadnej reguły (tym bardziej teraz, podczas sezonu różnie to może być z odpowiedzią).

      Usuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam takie jedno pytanko ^ ^
    Czy jeśli wysyła się list za granicę (np.do Niemiec) to czy muszę przyklejać na kopertę (tą,w której mam kopertę zwrotną,list i kupon IRC) polski znaczek aby ,,ruszyła'' z Polski ? ;;

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak. Taki znaczek kosztuje 5 zł i jest to tzw. priorytet. Za 4,6 zł jest list ekonomiczny, ale jak widać o bardziej opłaca się zapłacić za o wiele szybszy priorytet.

      Usuń
  7. Masz bardzo fajny blog!
    Jestem pełna podziwu dla Twojej kolekcji ^^
    Mam pytanie: Jak sformować prośbę od AZN od autograf jednego ze skoczków??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam problem z sformułowaniem tego po angielsku xD

      Usuń
    2. Nie trzeba być mistrzem angielskiego. ;) Naprawdę wystarczą 3 zdania! "Hello, my name is Karolina, I live in Poland, and my favourite sport is ski jumping. I'd be really happy, if I could receive from you X's, Y's and Z's autographs. Thank you very much in advance, greetings.
      Trudne? Nie ;)

      Usuń
  8. a ja mam takie pytanie, wysyłając prośbę do kilku skoczków w jednym liście i załączając kopertę zwrotną i znaczek, to jakiej wartości powinien być znaczek zwrotny ? chciałabym ok 8 autografów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie ma znaczenia. Nawet, gdy otrzymasz osiem kartek, wystarczy znaczek za 1,6 zł (jeśli mowa o Polakach). :)

      Usuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Co napisac w formularzu w AZN w prosbie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Hello, my name is Bella, I live in Poland, and my favourite sport is ski jumping. I'd be really happy, if I could receive from you X's, Y's and Z's autographs. Thank you very much in advance, greetings."
      Naprawdę nie trzeba być filozofem, żeby wymyślić parę zdań. ;)

      Usuń
  11. A co jeżeli nie mam koperty zwortnej w liście ?

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak sformułować prośbę do polskiego związku narciarskiego?? Napisać to sami co np. do ANZ tyle, że oczywiście po polsku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście. Wystarczy krótki wstęp i dwa zdania prośby + podziękowanie. W liście do związków narciarskich nie musimy się tak rozpisywać.

      Usuń
  13. Nie wpadłaś nigdzie na adres Andreasa Wanka lub Andreasa Bardala??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak możesz dowiedzieć się z postów o ich autografach - niestety nie. Do Bardala zawsze możesz spróbować napisać na adres Norweskiego ZN. Ale mojej gwarancji nie otrzymasz.

      Usuń
  14. Piszesz na kopercie zwrotnej tylko swój adres czy też adres skoczka itp?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie piszę adresu skoczka, bo uważam, że to bez sensu. Najważniejsze, żeby napisać własny, aby autograf mógł do nas dotrzeć.

      Usuń
  15. czy koperta c6 to taka dość podłużna w jakich często przychodzą dokumenty? Bo to chyba nie jest taka, w której zwykle wysyła się kartki pocztowe prawda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie taka, w której mieszczą się kartki pocztowe (w naszej wersji kartki z autografami), zmierzyłam i koperta ma wymiary 16x11 cm w przybliżeniu. Oto wspomniana C6. ;)

      Usuń
    2. ja wysyłam w większych kopertach i koperte zwrotną rowniez. ostatnio od AZN dostalam 2 autografy, ktore by sie na pewno nie zmiescily w c6, bo ledwo się zmieścily w c5. więc sama nie wiem, w ktorych lepiej ;]

      Usuń
  16. Aha dziękuję bardzo :) Bo na wikipedii znalazłam wymiary kopert i podano, że c6 to 11,4 x 16,2 cm...:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam pytanie odnośnie Austriackiego Związku Narciarskiego i wypełniania formularza na stronie. Kiedy klikam na link, pojawia się jakiś błąd. Jednakże znalazłam to: http://www.oesv.at/de/allgemein/kontakt/index.php
    Czy można wysyłać tam prośby? To po prostu zmieniony link tego formularza i wygląd? Jak to jest?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja, dodali nowy fragment w adresie i link nie działał, wygląd strony też się zmienił. Dokładnie chodzi mi o tę stronę :)

      Usuń
  18. Czy zawsze wysyłasz kopertę zwrotną C6? Niektóre kartki wyglądają na większe niż 10x15 więc jak się nie zmieszczą to.? I do skoczka za granicę na kopercie zwrotnej tylko swòj adres bez żadnych znaczkòw?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze. Nie wiedziałam, że Słoweński ZN ma takie duże kartki Kranjca i dopiero, gdy odesłali mi w innej kopercie, zorientowałam się, że moja była za mała. Jednakże to jedyny taki przypadek (o którym zresztą Wam napisałam w odpowiednim poście), wszystkie pozostałe kartki, które dostałam były wymiaru 10x15. W kolekcji mam też inne niewymiarowe kartki, które będę zamieszczać na blogu, ale nie dostałam ich pocztą.
      Zagranicę tylko nasz adres na kopercie i IRC.

      Usuń
  19. Czy do Polaków wysyłać zwykły list czy np priorytet?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Decyzja należy do Ciebie. Ja wysyłam zwykły list, za 1,75 zł.

      Usuń
  20. Czy pisałaś kiedykolwiek do jakiegoś skoczka coś więcej niż prośbę o autograf?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A cóż więcej można napisać? List jest chyba wystarczający.

      Usuń
  21. Cześć!
    Chciałabym Cię zapytać, czy masz może aderes do Michaela Hayboecka?
    Byłabym bardzo wdzięczna za odp. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, dotąd nie udało mi się znaleźć jego adresu, a szkoda...

      Usuń
    2. :( Jego oficjalna strona jest aktulanie nie dostępna a był tam podany adres... co prawda udało mi sie go wcześniej zapisać i mam go, ale nie mam teraz pewnosci że jest dobry, a był podany jeszcze z jakieś 2 tyg. temu...

      Usuń
    3. o masz go??? ja też widziałam, że był, ale niestety go nie skopiwałam :"( Poztym był podany oficjalnie na jego stronie więc napewno jest dobry ;)

      Usuń
    4. Michael Hayböck
      Kaplangasse 8
      4062 Thening,
      Austria
      No proszę! A jeszcze niedawno przeszukałam cały internet i nie było żadnego kontaktu :) Czas zrobić post o jego autografie...

      Usuń
    5. O kurcze nwm, jak Ci dziękować, jak go znalazłaś??? :D

      Usuń
    6. Odwiedziłam oficjalną stronę M.H, o której do dzisiaj nie wiedziałam :D
      http://www.michi-hayboeck.com/fancorner/autograph.html

      Usuń
  22. cześć
    podasz adres do Marinusa Krausa




























    OdpowiedzUsuń
  23. Hej! Masz może autograf od Janne Happonena lub Matti Hautameakiego??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od Janne mam autograf, ale tylko w zeszycie. Mattiego nigdy nie spotkałam i podpisu nie posiadam.

      Usuń
  24. O bo właśnie wysłałam prośby na ich adresy jeżeli chcesz, jak tylko dostane odpowiedz to wyśle Ci adresy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłoby super! Do tej pory Finowie to był taki martwy punkt na autografowej mapie, a wiele osób jest zainteresowanych :) Trzymam kciuki za powodzenie Twoich próśb.

      Usuń
  25. Jak wygląda zbieranie autografów na skokach narciarskich? Mogłabyś to jakoś opisać? Co robić, gdzie stać? Jadę pierwszy raz na skoki, a chciałabym zebrać jak najwięcej autografów i zdjęć :) Z góry dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mogę Wam pomóc tylko w kwestii Wisły, bo tam jest mój autografowy raj. Przed kolejnym wyjazdem na skoki latem napiszę post, żeby pomóc początkującym kolekcjonerom. Pewnie wybierasz się do Harrachova/ Planicy, a niestety nie mam pojęcia, jak tam wygląda zbieranie autografów.

      Usuń
  26. Pisząc do Słoweńców potrzebny jest znaczek na kopercie zwrotnej

    OdpowiedzUsuń
  27. mam pytanie : czy pisząc do Słoweńców potrzebny jest znaczek na kopercie zwrotnej?

    OdpowiedzUsuń
  28. Mam pytanie : Czy znasz adres niemieckiego związku narciarskiego ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedź jest w FAQ - masz tam wszystkie adresy związków.

      Usuń
  29. Mam pytanie : Czy po wysłaniu prośby do niemieckiego związku narciarskiego otrzymam autografy od niemieckich skoczków narciarskich ?

    OdpowiedzUsuń
  30. Mam pytanie : Od których związków narciarskich jest największa szansa na otrzymanie autografów od wybranych przeze mnie zawodników?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Norweski ZN - pewniak, Austriacki ZN- nie zawsze mają autografy wszystkich swoich skoczków, ale odpisują na 100%, w dodatku bardzo szybko, Słoweński ZN - osobiście otrzymałam autografy, ale też nie mają wszystkich swoich zawodników, oczywiście Polski ZN i Bułgarski ZN, jeśli interesuje Cię Zografski. Do innych związków do tej pory nie pisałam i nie miałam sygnałów, żeby jeszcze jakiś wysyłał kartki.

      Usuń
  31. jakie znaczki do Polski dostanie skoczek w zamian za kupon IRV - tzn odpowiedź, autograf przyjdzie do nas zwykłym listem czy priorytetowym?

    OdpowiedzUsuń
  32. Czesc! Mam pytanie, bo napisałas wczesniej ze do AZN nie potrzebny jest IRC. To wysyłając list w srodek wkładasz tylko kopertę zwrotną? ( i czy naklejasz na niej jakis znaczek) ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli piszę do AZN to wysyłam tylko list i kopertę zwrotną, bez żadnych znaczków.

      Usuń
  33. Pisząc na kopertach swój adres piszesz POLSKA, POLEN, POLAND ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajne pytanie. Kiedyś napisałam na kopercie do jednego ze skoczków "Deutschland" i zwrócili mi uwagę, że powinno być "Germany". Dlatego sądzę, że najpoprawniejszą wersją jest "Poland" i tak zawsze piszę.

      Usuń
    2. Ok c; bardzo dziękuję c;

      Usuń
  34. a ile autografów zdobyłaś przez Fb?

    OdpowiedzUsuń
  35. Zastanawiam sie czy zalozyc bloga o podobnym temacie. Narazie mam tylko jeden autograf , a 5 juz w drodze. Polecasz założyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, że polecam. Tyle radości co ten blog, żadne inne hobby by mi nie dało. :) Jednakże obiektywnie mówiąc - ciężko go będzie pociągnąć dalej, gdy masz póki co 1 autograf. Ja mam ich sporo, a często miałam nóż na gardle, że zabraknie mi materiału na kolejne posty (oczywiście jeśli chodzi o te z adresami).

      Usuń
    2. Jak dostanę przesyłkę od Eve-nementów zakładam bloga

      Usuń
  36. O co chodzi z tym adresem przy zakładaniu bloga?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba powinno być jasne, że blog musi mieć adres? Inaczej by nie istniał.

      Usuń
  37. Czy ten adres jest aktualny?
    Österreichischer Skiverband
    Olympiastraße 10
    A-6010 Innsbruck
    Austria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście. Zawsze możesz sprawdzić adresy do związków na stronie FISu - link podałam w FAQ. :)

      Usuń
  38. Mogłabyś mi podac adresy związku narciarskiego niemieckiego i norweskiego lub podac link gdzie znajde? bardzo dziękuje ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. www.fis-ski.com/inside-fis/about/national-ski-associations/ - to link podany w FAQ i tam są adresy do wszystkich związków. :)

      Usuń
  39. Mam ochotę, dzięki przeczytaniu Twojego całego bloga, napisać jutro swój pierwszy list z prośbą o autograf Maćka Kota albo Kamila Stocha. Jeśli mogę, zadam jedno pytanie: Czy można poprosić o dedykacje, a jeśli tak to jak to ,,mniej więcej" napisać? Bardzo proszę o odpowiedź. :)
    PS Super blog!

    OdpowiedzUsuń
  40. Oczywiście, że można prosić o dedykacje - wiele osób tak robi. :) Sądzę, że nie jest to takie trudne, wystarczy po napisaniu "bardzo chciałabym dołączyć do swojej kolekcji Twój autograf", napisać np. takie zdanie "byłabym wdzięczna, gdybyś mógł dopisać dedykację". Tylko niestety, ostatnio czytelnicy dali mi znać o fałszowaniu dedykacji od Maćka Kota przez osoby z jego klubu... Dlatego rozważ to przy pisaniu prośby, bo możesz się niemiło zaskoczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za odpowiedź. :) Niestety sama też dostrzegłam, kilka skarg na temat fałszowania. Mam nadzieje, że ominie mnie ta nieprzyjemność. c:
      Pozdrawiam. :)

      Usuń
  41. Czy na kuponie międzynarodowym (IRC) powinna byc pieczątka? Czy stemplują go, dopiero tam, gdzie wysyłam, przy wymianie na znaczki?
    Na kuponie jest miejsce na pieczątkę, ale sprzedano mi bez.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, powinna. Gdy kupuję kupony na poczcie w mieście wojewódzkim, to pani zawsze stawia stempel. Jednakże, gdy udało mi się rok temu kupić kupony w mojej gminie, wówczas powiedziano mi, że pieczątkę przystawiają dopiero przy wykorzystaniu kuponu (co te panie w ogóle wiedzą?), ale na szczęście dostałam odpowiedzi i widocznie kupony przeszły nawet bez pieczątki. W każdym razie: pieczątka na IRC to standard.

      Usuń
    2. Bo mi własnie też panie sprzedały bez pieczątki i wysłałam bez, teraz boję się że może nie przyjsć... Obym miała tyle szczęscia co ty ;(

      Usuń
    3. Spokojnie - ja wysłałam wtedy 3 nieostemplowane kupony i wszystkie "zadziałały". :)

      Usuń
  42. Czy pisałas kiedys prosbę przez E-mail ? Bo jesli tak, to mam pytanie. To się pisze wtedy normalnie ja w liscie ? i wtedy ktos przesyła ci na własny koszt autograf , czy jak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wypróbowałam ten e-mail Prevca. Piszesz skróconą wersję listu: przedstawiasz się, piszesz jakieś zdanie, że jesteś kibicem, a potem przechodzisz do rzeczy i prosisz o autograf. To dosłownie 3-4 zdania, bo mail z zasady jest dość krótką formą.
      Wtedy wysyłają nam autograf na ich koszt, nie ma żadnego za pobraniem, czy coś, bez obaw. ;)

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź bardzo się przydała c;

      Usuń
    3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  43. Czesc! Masz może adres Apoloniusza Tajnera, albo wiesz jak go zdobyc? Bardzo mi na tym zależy :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodnie z tym co napisałam w FAQ - nie mam adresów do trenerów, ani osób w inny sposób związanymi ze skokami. Jednakże, do Tajnera na pewno można napisać na adres PZN, tylko dopisać jego nazwisko. :)

      Usuń
  44. Gdzie kupujesz bilety na LGP?

    OdpowiedzUsuń
  45. Mam pytanie: Czy posiadasz autografy skoczków z Mannera?

    OdpowiedzUsuń
  46. A na jaki adres pisałaś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma adresu dla pozyskania mannerowych kartek razem. ;)
      Trzeba je zdobywać jak wszystkie inne - prosto od skoczków.

      Usuń
  47. Czy zbierasz też autografy na kwalifikacjach ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede wszystkim zbieram je na treningach i kwalifikacjach.

      Usuń
  48. Wysyłając prośbę do Norwegów to obojętne czy piszemy pierwsze imię i nazwysko np. Anders Fannemel czy Norges Skiforbund? Pomyliłam się w zapisie i nie wiem czy mogę to wysłać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma problemu. :) Sama raz pisałam pierwsze nazwisko, a raz Norges Skiforbund, to bez znaczenia.

      Usuń
  49. Mam pytanie: Czy Austriacki Związek Narciarski posiada jeszcze autografy Thomasa Morgensterna i Wolfganga Loitzla?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego nie wie nikt, dopóki do nich nie napisze (albo rozejrzy się dokładnie po różnych blogach). Ostatnio mieli Morgiego, ale dziś mogą nie mieć.

      Usuń
  50. A czy na zawodach zimowych tez można zbierać autografy ?

    OdpowiedzUsuń
  51. Jeżeli wysyłamy zagranicę, np. do Niemiec, to poprostu naklejamy na kopertę zwykły polski znaczek, tylko do koperty wkładamy ten kupon IRC dla skoczka, tak?

    OdpowiedzUsuń
  52. Hej. Chciałam się tylko upewnić. Do Słoweńców i Norwegów nie trzeba wysyłać IRC, a do wszystkich innych tak, prawda? x dziękuję za odpowiedź x

    OdpowiedzUsuń
  53. Mam pytanie: W jaki sposób można przygotować zdjęcie zawodnika żeby dać mu do podpisu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co dokładnie masz na myśli pisząc "przygotować"?

      Usuń
  54. Skąd je wziąć

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej z Internetu, chyba, że sam zrobiłeś kiedyś jakieś ładne zdjęcie skoczkowi.

      Usuń
  55. Do AZN nie trzeba IRC?

    OdpowiedzUsuń
  56. Hej bo ja napisałem 28 stycznia autograf do Anny Fenninger I ja wysłałem jej kopertę a swoje dane osobowe są na kartce papieru gdzie napisałem prośbę o autograf myślisz ze napiszą moje dane na kopercie zwrotnej nie wysłałem jej znaczka bo na stronie internetowej nie pisało ze mam wysłać znaczek myślisz ze mi wyślą autograf? Ile czekalas na autograf fenninger?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zbieram autografy skoczków narciarskich. Jest duża szansa, że przepiszą Twoje dane na kopertę. ;) Skoro znaczek nie był niezbędny to nie ma się o co martwić.

      Usuń
  57. Czyli jeżeli chce wysłać do związku austriackiego prośbę o autografy to nie muszę im kupować znaczka tak samo jest ze słoweńskim związkiem? Wiesz może jak wygląda sprawa z austriackim związkiem? Bo chciałbym poprosić o autograf Lary Gut i Simona ammanna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie słyszałam, żeby szwajcarski nie wymagał IRC. Nie wysyłałam do nich prośby więc nie wiem. Ja bym wysłała.

      Usuń
  58. Sorry tam chodziło o szwajcarski związek bo chciałem dostać autograf lary gut i Simona ammanna

    OdpowiedzUsuń
  59. Mam prośbę podała byś adres słoweńskiego związku narciarskiego?

    OdpowiedzUsuń
  60. link do formularzu mi nie działa a chciałam wypełnic i pozniej wysłac list do austriackiego zwiazku narciarskiego

    OdpowiedzUsuń
  61. Czy jest już możność wysyłania (oczywiście z otrzymaniem autografu) do Norweskiego Związku? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest możliwość, ale nigdy do końca nie wiadomo, czy odeślą autograf.

      Usuń
  62. Hej mam pytanko- jak napisać do AZN, że się prosi o autografy? Bo chyba nie napiszę " Dear AZN" czy coś w tym rodzaju ;p Pomożesz ? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie no, przecież wystarczy 'hello'.

      Usuń
    2. Co jest potrzebne do wysłania listu do Norwegii, bo nwm ;( Koperta zwrotna , prośba o autograf, a jakieś znaczki ?! jak to jest z znaczkami? wysylamy jakiś znaczek zwrotny?
      Help me ;c
      ~~Dolorez

      Usuń
  63. Cześć :) mam pytanko :) Czy jak wysyłam list do Evenementów to muszę dać więcej kopert do środka czy wystarczy jedna ? Bo nie wiem czy zmieszczą się wszystkie kartki ? :

    OdpowiedzUsuń
  64. Dzięki !
    Czyli jak wysyłam na przykład do Petera Prevca to na kopertę zwrotną nie naklejam znaczka ?

    OdpowiedzUsuń
  65. Hej. Mam pytanie czy jeżeli pisze do Słowenii, do Petera to czy wymagany jest IRC?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różne słuchy chodziły, jeśli mowa o Słowenii. Ja zawsze polecam wysłać, najwyżej nam odeślą. Lepsze to, niż pisanie listu nadaremno. :)

      Usuń
  66. Witam a jak wysyłam prośbę do austri muszę dawać kopertę zwrotną jak tak to jakie znaczki

    Ps.kto chce adres Jakuba Wolnego podam

    OdpowiedzUsuń
  67. Hej, mam pytanie. Czy mogę do zwykłej małej koperty dać kopertę c5? Zgiąć ją na 2 części + list i IRC.

    OdpowiedzUsuń