środa, 10 kwietnia 2013

Jak napisać prośbę o autograf?

Hej!

Pomyślałam, że na blogu o autografach powinien znaleźć  się mały poradnik o tym, jak napisać list z prośbą. O ile łatwiej naskrobać coś po polsku, o tyle nie wszyscy muszą potrafić pisać po angielsku  (a myślę, że większość z Was będzie używała tego języka). Czasem brakuje pomysłu na to co napisać, czasami jak napisać. Mnie zdarza się zatrzymywać  w połowie i myśleć jak należałoby kontynuować. Na pocieszenie powiem, że wprawa przychodzi z czasem.


Na początek zajmę się treścią przykładowego listu. Moim adresatem będzie Andreas (z tego powodu, że kilku skoczków nosi to imię ;)).


1. Tak jak uczono nas w szkole, zaczynamy nasz list bezpośrednim zwrotem do adresata,  np.: Dear Andreas lub Hi Andreas.

2. Wiele osób nie wie co napisać dalej. Według mnie najlepsze co możemy zrobić we wstępie, to przedstawienie się. Np.: My name is Ala, I’m 17. I live in Poland. To takie 3 podstawowe rzeczy. Dalej we wstępie trochę rozwijamy wcześniejsze informacje. Np.: I’ve been a fan of ski  jumping for 6 years albo I’m interested in sport, especially ski jumping. To w zupełności wystarczy na bardzo porządny wstęp do listu.

3. Rozwinięcie to najważniejsza część naszego listu. Dobrze jest je prawidłowo zacząć, tak, żeby w miarę płynnie kontynuować myśl. Np.: You’re my favourite ski jumper. I admire your achievements/ talent and always keep my fingers crossed for you. Bardzo dobrym pomysłem jest nawiązanie do jakiegoś sukcesu skoczka i napisanie: I’d like to congratulate you on winning World Cup competition in Zakopane last season/ silver medal at Word Championships lub You made very good impression on me last season. For me you were the best! W ten sposób pokazujemy, że jesteśmy fanami i nie skupiamy się tylko na prośbie o autograf. Na takim etapie rozwinięcia listu możemy napisać: I collect autographs and I’d be grateful/ very happy/ honored if you could send me your autograph card. It will have a special place in my collection.

4. Po takim zdaniu możemy przejść do krótkiego zakończenia: Thank you for satisfying my request lub I wish you all the best and good luck next season.

5. Pozostaje nam podpisanie się. Tutaj wybór zwrotów jest szeroki, możemy użyć chociażby: Greetings from Poland, Ala albo Best wishes, Ala.

Przykładowe zwroty już mamy, teraz kilka uwag:  
List powinien być krótki. Moje zazwyczaj są na jedną stronę z zeszytu. Tyle miejsca spokojnie wystarcza do napisania tego wszystkiego, co powinniśmy i chcemy zawrzeć w liście. Warto zwrócić uwagę na to, czy nasze listy nie są takie same. O ile przedstawienie się i kilka zwrotów nie wymagają zmiany, o tyle fajnie jest wymyślić w każdym liście coś innego. Chodzi tutaj o osiągnięcia skoczka, o to za co go lubimy, co zwróciło naszą uwagę na niego. Jeśli jesteśmy fanami całego teamu, warto o tym wspomnieć. To będzie kilka zdań, które odróżnią nasz list od wielu innych, które wysyłamy. Naprawdę dobrze jest chwilę pomyśleć , aby skoczek potem nie miał wrażenia, że dostał list od fana, który hurtowo rozsyła takie same prośby. ;)

Na koniec pozbieram wszystko i zaprezentuję swój list.


Hi Andreas!
My name is Ala, I’m 17. I live in Poland. I’m interested in sport, especially ski jumping. 
You’re my favourite ski jumper. I admire your achievements and always keep my fingers crossed for you. I’d like to congratulate you on winning World Cup competition in Zakopane.
You made very good impression on me last season. For me you were the best!  
I'm not only a fan of sport, but I also collect autographs and I’d be grateful if you could send me your autograph card. It will have a special place in my collection.
I wish you all the best and thank you for satisfying my request. Good luck next season!                  
                                                                                                      Greetings from Poland,
Ala

Z racji, że dostaję wiele pytań odnośnie prośby po polsku, postanowiłam zamieścić i taki przykładowy list. Mam nadzieję, że to rozwieje wszelkie wątpliwości i pomoże wszystkim zainteresowanym.

Drogi Maćku!

Mam na imię Ala, mam 17 lat. Od wielu lat interesuję się sportem, a moją ulubioną dyscypliną są skoki narciarskie.
Jesteś moim ulubionym skoczkiem, zawsze mocno trzymam za Ciebie kciuki. Bardzo cieszą mnie Twoje ubiegłoroczne sukcesy. Chciałabym Ci przede wszystkim pogratulować wygranej w konkursie Pucharu Świata w Zakopanem! Doceniam też Twoją ogromną ambicję i upór w dążeniu do celu. Mam nadzieję, że wkrótce będziesz najlepszym skoczkiem na świecie i tego Ci życzę.
Oprócz tego, że jestem kibicem, od jakiegoś czasu zajmuję się zbieraniem autografów. Byłabym bardzo wdzięczna, gdybym mogła otrzymać Twój podpis. Zajmie on ważne miejsce w mojej kolekcji.
Życzę Ci wielu sukcesów w przyszłym sezonie i z góry dziękuję za spełnienie mojej prośby.

Pozdrawiam serdecznie,
Ala

Trochę problemów budzi również list do związków/ managementów. Moim zdaniem, jest to najprostsza z próśb. W FAQ napisałam:

"List do związku narciarskiego jest dużo prostszy niż do skoczka. Ograniczamy się w nim do krótkiego przedstawienia swojej osoby (imię, wiek, informacja, że jest się kibicem i kolekcjonerem autografów). Warto napisać 2-3 zdania nawiązania do danej drużyny. Od razu po tym przechodzimy do sedna (piszemy, że chcielibyśmy prosić o podpisy A, B i C i bylibyśmy bardzo szczęśliwi, gdyby nasza prośba została spełniona). Na zakończenie dodajemy jakiś uprzejmy zwrot (np. z góry dziękuję i pozdrawiam + podpis)."
Ostatnio zdarzyło mi się napisać kilka takich próśb i postanowiłam dodać przykładową tutaj, może komuś pomogę. 

Hello!
My name is Ala, I’m 17. I live in Poland. I’m interested in sport, especially ski jumping. 
Austria is my favourite team, and I always keep my fingers crossed for all your athletes. I'm really happy with their last season's achievements. I hope, the best is still before them!
I also collect autographs, and I'd like to ask you for XY's, ZY's and XZ's signs. Those will be the most important cards in my collection.
Thank you very much in advance!

Greetings from Poland,
Ala

 

94 komentarze:

  1. Bardzo doby pomysł z tym poradnikiem :)
    napewno skorzystam :)
    pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  2. super pomysł :) ale ja mam troszkę inny problem :( chodzi o napisanie listu do drużyny czyli listu w liczbie mnogiej :( i to oczywiście po angielsku:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie pisałam "grupowego" listu, ale myślę, że będzie bardzo podobny do "pojedynczego". Po prostu trzeba by zmienić rozwinięcie, skupić się na drużynie i napisać za co ją lubimy. :) Na pewno to nie będzie takie trudne jak się może wydawać.

      Usuń
  3. Hej :)
    Naprawdę bardzo fajny pomysł jeśli chodzi o poradnik - zwłaszcza jeśli chodzi o początkujących kolekcjonerów. :) Nie mogę się doczekać następnej notki!
    Chciałabym Cię zaprosić na swojego bloga - http://z-milosci-do-skokow.blogspot.com/ jest on nowy, dlatego przepraszam że tak się reklamuję w komentarzach. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czyli w kopercie ma być list koperta i znaczek na drogę powrotną?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jeśli piszemy do Polski to dokładnie tak ma być.

      Usuń
    2. a jeśli za granicę ?

      Usuń
    3. Wtedy oczywiście nie wkładamy znaczka, tylko IRC (chyba, że masz znaczek np. niemiecki, pisząc do Niemiec).
      Warto zajrzeć do FAQ, tam znajdują się odpowiedzi na takie pytania.

      Usuń
  5. Nawet nie wiesz jak jestem Ci wdzięczna za ten post *-* po stokroć dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  6. Anders Bardal
    ulleval stadion
    0840 oslo

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy adresy
    Wagraf Team
    Thomasa Morgensterna
    Polskiej Kadry
    Piotra Żyły
    B.E Roomoerena
    Kamila Stocha
    Toma hilde
    Andersa Jacobsena
    Adama Małysza
    są nadal aktualne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywicie, nie przetrzymuję na blogu starych adresów, tylko od razu je aktualizuję (jak np. w przypadku Kubackiego). Do tej pory to jedyny przypadek dezaktualizacji adresu.

      Usuń
    2. Dzięki wielkie :) Gratuluję takiej ilości autografów... ja zaczynam dopiero :) w tym tygodniu zaczynam wysyłkę :D

      Usuń
  8. Do Adama Małysza nadal można słać ? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne. Sama muszę do niego niedługo napisać, bo liczę, że załapię się jeszcze na jego Fischerową kartkę. :)

      Usuń
  9. Po kim można się spodziewać, że na pewno kartkę wyśle? Po jakim czasie dostałaś od Thomasa Morgensterna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie odpowiedzi znajdują się na blogu. Z boku widnieje cała lista tych, po których można się tego spodziewać. ;) Od Thomasa dostałam kartkę osobiście.

      Usuń
  10. a ja mam pytanie, czy można wysłać prośbę do dwóch i więcej osób w jednej kopercie, oczywiście na ten sam adres ? próbowałaś może ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że można - w przypadku związków narciarskich, czy managementów. Robiłam tak pisząc do Norweskiego ZN, PZN, a ostatnio chociażby do Evenement Team.

      Usuń
    2. bardzo dziękuję za odpowiedź :) mam nadzieję, że to działa też do klubów siatkarskich :)

      Usuń
  11. Witam! Mam pytanie: list wysyłasz normalny czy np. priorytetowy lub polecony..?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zacytuję swoje FAQ (dotyczy zagranicy):
      Najlepiej jest wysłać priorytet. Dla takich niewielkich przesyłek jak list, koszt wynosi 5 złotych (tylko 40 groszy więcej niż zwykły), a poza tym idzie o wiele szybciej.
      A jeśli chodzi o Polskę - zwykły.

      Usuń
  12. Hej :)
    Bardzo dobry pomysł z tym poradnikiem! Na pewno wielu ludziom pomoże.
    Ja mam jednak trochę inne pytanie.... mianowicie chodzi o to, czy lepiej napisać list odręcznie, czy jednak lepiej będzie jak go wydrukuję? Co o tym myślisz? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To oczywiście rzecz gustu i przyzwyczajeń. Ostatnio odpowiadałam komuś na takie pytanie i Tobie napiszę to samo: zawsze piszę prośby odręcznie.
      Jednakże nie jest to żadna kłopotliwa kwestia, gdy ktoś woli drukowane. :)
      Po prostu moim zdaniem, bardzo przyjemnie jest otrzymać odręcznie napisany list.

      Usuń
    2. Właśnie tak samo myślałam :) sama też wolałabym otrzymać list odręczny, więc taki też wyślę :) dziękuję za pomoc! :D

      Usuń
  13. Witaj, to naprawdę świetna strona! :)
    Piszę do Ciebie z zapytaniem o co chodzi z tym kuponem i kopertą zwrotną, jak to ma w ogóle wyglądać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej!
      Sądzę, że przeczytanie mojego FAQ rozwieje Twoje wątpliwości. Starałam się tam wszystko wyjaśnić najlepiej jak potrafię. Zapraszam do lektury. Gdyby coś nadal było niejasne - czekam na pytania na maila.

      Usuń
  14. A w listach zawierasz tylko to co napisałaś w poradniku, czy więcej swoich prywatnych odczuć też? I czy skoczkowie czasem odpisują na taki list, czy tylko autograf i cześć?

    OdpowiedzUsuń
  15. To co napisałam w poradniku to taka dobra baza do napisania czegoś więcej lub czegoś nieco innego. Ja sama piszę dwa rodzaje próśb - nieco bardziej zindywidualizowane do moich ulubionych skoczków i trochę bardziej schematyczne do pozostałych. Przez rok doszłam już do wprawy i ostatnie prośby wyszły mi całkiem fajnie. Pisałam do zawodników, którym na co dzień nie kibicuję jakoś bardzo, a znalazłam takie rzeczy, które zindywidualizowały mój list i nie wstydziłam się go wysłać. Podsumowując - zawieram prywatne odczucia.
    Zazwyczaj nie odpisują. Nie zawsze też piszemy bezpośrednio do skoczka, tylko do managerów itp., więc wtedy nawet nie mają szans przeczytać prośby. Ale jeśli chodzi o tych, do których piszemy bezpośrednio, to nie spotkałam się z odpowiedzią na list (mieliby niewyobrażalnie dużo roboty).

    OdpowiedzUsuń
  16. Gdzie wpisujemy adres?

    OdpowiedzUsuń
  17. czyli wysyłasz TYLKO kopertę z listem i kopertą zwrotną w środku?? :) proszę o odp,bo wysyłam swoją pierwszą prośbę i się trochę boję :) a jeżeli będę wysyłać np.do evenemet-team to muszę zaznaczyć,że chciałabym na oddzielnych kartkach?? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, wysyłam kopertę z listem i kopertę zwrotną w środku, jeśli mowa o Polsce. Zwrotna ma naklejony znaczek za 1,75 zł i już mogę czekać na odpowiedź ;)
      Eve-nementy i tak mają autografy każdego zawodnika na osobnej karcie, więc nie ma potrzeby.

      Usuń
  18. A pisząc do Maćka Kota piszemy bezpośrednio do niego, czy do jego managera może wiesz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że listy są przekazywane Maćkowi, bo wielu osobom napisał dedykacje :)

      Usuń
    2. Dzięki :)

      Usuń
  19. Bardzo przyziemne pytanie, ale i to mnie ciekawi..
    Czy taką prośbę, list można napisać na zwykłej kartce w kratkę z zeszytu, jak Ty piszesz? Czy to nie wypada i raczej pisać na czystej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Część próśb pisałam na takiej właśnie zwykłej kartce z zeszytu, tylko ładnie przyciętej, a część na kartkach z notesu, także w kratkę. Osobiście nie dałabym rady pisać na czystej, bo nie udałoby mi się pisać równo linijka pod linijką ;) Ale jeśli tak potrafisz, to bardzo dobry pomysł, żeby użyć taką kartkę.

      Usuń
  20. Czy do każdego skoczka, bez względu na to czy jest Ci bardziej obojętny czy jest Twoim ulubieńcem, piszesz taką prośbę jaka jest we wzorze tzn. wymieniasz jakieś osiągnięcia itd? Ja chciałam napisać do moich ulubionych skoczków takie indywidualne, bardziej prywatne listy, ale jak napisać taki ogólny jeśli głównie chodzi mi o autograf? Można po prostu napisać ze 3 zdania że jest się fanem skoków itd bez żadnych dodatkowych opisów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie. Ten list z przykładu, to taka dobra baza, jeśli nie wiesz kompletnie co napisać (bardzo często początkujący o to pytają). Do swoich ulubieńców piszę listy zdecydowanie indywidualne (ale też nawiązuję do osiągnięć, bo w inny sposób nie mam okazji pogratulować). Do skoczków "mniej ulubionych", czyli po prostu pozostałych, także staram się nie pisać jedynie utartych formułek. Ostatnio pisałam kilka takich próśb i w każdym przypadku udało mi się znaleźć coś, co pozwoliło zindywidualizować prośbę. Tutaj jednak ograniczam się do przedstawienia, 2-3 zdań indywidualnych i prośby o podpis.

      Jeśli chodzi o Twoje pytanie - oczywiście, możesz w ten sposób ograniczyć swój list. Jeśli nie da się inaczej, to wystarczy, że napiszesz, iż jesteś fanem skoków itp., a następnie poprosisz o autograf. Nie ma żadnego przymusu pisania czegokolwiek więcej, tym bardziej, jeśli jest to trudne do wymyślenia. Coś takiego zawsze można dodać "I’d be grateful if you could send to me your autograph card. It will have a special place in my collection", i sądzę, że to także wyraz sympatii, niekoniecznie trzeba pisać o osiągnięciach.

      Usuń
  21. A do skoczka lepiej wysyłać list w sezonie, czy po za?

    OdpowiedzUsuń
  22. A do skoczka prośbę o autograf lepiej napisać w sezonie, czy po za? Czy wysłać zwykły list, czy polecony?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo ciężko stwierdzić - jeśli ma od tego ludzi, to warto pisać kiedykolwiek. Jeżeli sam się tym zajmuje, to na pewno poza sezonem ma więcej czasu.
      Ja zawsze wysyłam zwykły list za 1,75 zł.

      Usuń
  23. Hej, czy masz może adres do Anssi Koivuranty??? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, w internecie nie znalazłam, a na moje pytanie o adres nie odpowiedział.

      Usuń
  24. Anssi Koivuranta
    Kuusamon Erä-Veikot
    Vanttajantie 6/B
    93600 KUUSAMO
    Finland

    To jest adres, do Anssi jeśli chodzi o grafy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę, jakich mam zdolnych czytelników, dzięki wielkie! Trzeba się będzie zmobilizować i napisać prośbę :)

      Usuń
  25. Nie ma sprawy Ty mi już kilka razy pomogłaś, więc jeżeli mam okazję napewno z chęcią się odwdzięczę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Tobie zobaczyłam, jak ktoś pięknie zaprezentował mój list na swoim tumblr'u. Szkoda tylko, że jako własny. Niektórzy to nie mają wstydu...

      Usuń
  26. jak to?? :O dzięki mnie? nie rozumiem takich ludzi, podasz link? P.S. Nie przejmuj się jako blogerka i kolekcjonerka autografów skoczków z pewnością nie masz sb równych ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. No nie da się ukryć, bo jest po prostu identyczny... ale z drugiej strony są pozytywy widać musiałaś jej zaimponować, że postanowiła Cię naśladować :P No i z tego co widziałam to nie Polka więc twój blog musi cieszyć się popularnością i poza granicami :D No szkoda tylko, że nie wymyśliła nic od siebie, ale to już świadczy tylko o niej i o tym że zbiera autografy tylko sztuka dla sztuki, a list to dla niej tylko dodatek , aby go otrzymać...

    OdpowiedzUsuń
  28. Wow podziwiam Twoją kolekcję :D A tak ogólnie to są jakieś autografy na których szczególnie Ci zalezy, a jak do tej pory nie udało Ci sie znaleźć adresu???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Jeśli chodzi o skoczków, to marzyłaby mi się kartka Kornilova (tak wiem, to dziwaczne marzenie, ale bardzo go lubię), a niestety nic nie udało mi się wskórać. Nie znam też rosyjskiego, żeby bardziej zgłębić różne strony, więc jestem przegrana. Generalnie dobrze by było dostać też kartki Japończyków i Włochów, ale to też nieznany dla mnie teren. W każdym razie kartki Rosjan i Japończyków brałabym w ciemno, gdyby ktoś mi zaproponował ;)

      Usuń
  29. Myślałaś kiedyś żeby uprawiać skoki?? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jasne ;D Dawno temu pomyślałam sobie, że gdybym mieszkała w górach, to pewnie spróbowałabym trenować ten sport.

      Usuń
  30. Ja też... niestety nie mieszkam, a bardzo bym chciała, ale zastanawiam się nad liceum w Zakopanym :P Może jeszcze nie jest za późno dla Cb też :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie już zdecydowanie za późno :D Ale życzę powodzenia, spełniaj swoje marzenia. :)

      Usuń
  31. Od ilu lat zbierasz autografy skoczków?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od swojego pierwszego wyjazdu na skoki w 2008 roku, ale przez te 5 lat robiłam to tylko podczas zawodów. Od roku piszę też listy.

      Usuń
  32. a ile miałaś lat jak pierwszy raz na żywo oglądałaś skoki?

    OdpowiedzUsuń
  33. Do kogo polecasz wysłać prośby jako pierwsze?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zastanawiałam się nad tym. Ja jako pierwsze wysłałam prośby do skoczków, których najbardziej lubię. ;)
      Jeśli ktoś zaczyna, to może przetestować prośby krajowe, np. do Evenement Teamu. A pierwszą zagraniczną prośbę skierować np. do Austrackiego Związku Narciarskiego, bo szybko odpisują i łatwo możemy zweryfikować, czy wszystko zrobiliśmy dobrze.

      Usuń
  34. jak napisałaś w liscie zwrot na początku ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba widać w moich przykładowych listach. ;)

      Usuń
  35. Hej mam pytanie czy mozna prosic od razu. Od wszystkich ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A o jaką grupę konkretnie Ci chodzi? Jeśli o jakiś związek narciarski, czy team, to jasne, to najlepszy pomysł.

      Usuń
  36. hej! Masz autografy jakiś czeskich skoczków (oprócz Matury), bądź młodych Słoweńców np. Jaka Hvala, Cene Prevc lub Matjaz Pungertar? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, mam autografy Czechów, ale nie na kartkach. Zaraz kończą mi się adresy, więc na pewno pokażę je na blogu. Mam też kartkę Hvali, ale ani Cene, ani Pungertara jeszcze nie udało mi się zdobyć.

      Usuń
  37. a kartkę Hvali zdobyłaś osobiście?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, wymieniłam się na nią. Ale kartkę Hvali można zdobyć po napisaniu do jego fanclubu :)

      Usuń
    2. a do jego fan clubu adres czy wiadomość na FB?

      Usuń
    3. Wiadomość do jego fanclubu na FB.

      Usuń
    4. aha dzi ekuje

      Usuń
  38. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  39. Na żadnej stronie nie mogę wyszukać adresy do Bardala. Czy może ty znasz taki adres?

    OdpowiedzUsuń
  40. jak można zdobyć adres tego , do kogo chcę napisać ?

    OdpowiedzUsuń
  41. Czy pisząc do Austriackiego teamu wysyłasz IRC.?

    OdpowiedzUsuń
  42. Czy pisząc do PZN-u mogę poprosić o autografy biegaczek i skoczków, czy wysyłać 2 listy z osobnymi prośbami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że możesz tak zrobić, powinno się udać.

      Usuń
  43. jak napisaćlpowitanie pisząc do Krzyśka Bieguna?
    Drogi Krzysku, Drogi Krzysiu czu Drogi Krzysztofie??

    OdpowiedzUsuń
  44. Nie jestem mistrzynią angielskiego i mam do Ciebie pytanie :) Mogłabyś podać jakieś przykładowe zwroty, którymi można by się podeprzeć pisząc do kogoś kto już nie skacze? Nie mam pojęcia co napisać a zależałoby mi na autografie Morgensterna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, jeżeli to był Twój faworyt, to można napisać "You were my favourite ski jumper for all those years. I always kept my fingers crossed for you. You'll always be someone special for me, even if you're not a ski jumper anymore. Maybe some day I'll have a possibility to meet you - that's my huge dream. Thank you for the beautiful time, which your ski jumping career gave me."
      Takie tam zdania przyszły mi do głowy. ;) Jeśli chcesz mogę przetłumaczyć Twój list - napisz do mnie na maila.

      Usuń
    2. Dziękuję Ci bardzo :) Pewnie dzisiaj będę pisała i jeżeli będę miała jakiś problem to na pewno napiszę na maila :) Dziękuję Ci jeszcze raz! ;)

      Usuń
  45. Ten post jest bardzo przydatny (przynajmniej ja tak myślę) już trzeci raz piszę list z prośbą o autograf ale zawsze zapominam jak mam zacząć :D Dzięki Tobie wiem ;)

    OdpowiedzUsuń
  46. Mniej więcej po jakim czasie dostajesz odpowiedź od skoczka? Czy często się zdarza się autograf nie przychodzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz poczytać poszczególne posty, żeby się dowiedzieć. Historie, że podpis nie przychodzi zdarzają się powiedzmy raz na pięć przypadków.

      Usuń
  47. Orientujesz się może, czy warto pisać do skoczków na Facebooku i jeśli tak, to w jaki sposób? (zwroty itp.). W szczególności interesują mnie plastrony. Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń